Spela stor och bli en I mängden eller var dig själv och förbli unik

I Sverige finns det gott om enmansföretag eller mindre företag med upp till 3-4 anställda. När jag surfar runt och tittar på olika hemsidor slås jag ofta av hur opersonliga de är. Jag kan varken utläsa om företaget har en eller hundra anställda eller vem som äger det.

Ofta är bilderna som används stockbilder som skulle kunna användas av vilket företag som helst. Inget ont om stockbilder, de har också en funktion att fylla, men mer om det lite längre ner.

Det enda som gör att sidan särskiljer sig är logotypen, i övrigt skulle vilket företag som helst inom samma bransch kunna sätta sig egen logga på sidan och kalla den för sin, utan att någon skulle höja på ögonbrynen eller att tycka det verkade konstigt.

Jag tror dock att jag förstår hur personerna som skapar dessa sidor tänker. Jag tror de tänker något i stil med ”om jag verkar större får jag högre trovärdighet vilket i sin tur kommer ge mig fler affärer”. Det kanske finns ett uns av sanning i den föreställningen men inte mer än så. En del lite större företag skulle säkert kunna välja bort en liten aktör. Men hur länge håller ”bluffen”? Du kanske hinner dit för ett möte innan du får frågan om företagets storlek, eller ännu värre, du har hunnit lägga ner massa tid på att skriva en offert innan sanningen kommer fram. Och du blir bortsållad. Så det enda du tjänade på att verka stor blev massa obetalt arbete i form av förberedelser och en sämre självkänsla.

Så här blir du autentisk på din webbsida och får fler kunder:

  • Lyft fram personerna i företaget. Du har med ganska stor sannolikhet konkurrenter som jobbar med ungefär samma sak som dig, marknadsför därför det de aldrig kommer att ha – DIG SJÄLV.
  • Minimera antalet stockbilder. Ersätt bilder på random personer med bilder på dig, din personal och dina kunder. Stockbilder kan användas men i lagom mängd. Stämningsbilder, närbilder och produkter är okej. Underskatta inte vikten av att anlita en professionell fotograf som kommer och tar lite bilder på er, det är en investering, tro mig.
  • Skippa Gollum-snacket. Det här har jag diskuterat med många och det är en vattendelare. Det här är min åsikt. Om du är en egenföretagare som inte har några anställda skriv inte om ”oss” och hur ”vi” arbetar, det antyder någon form av personlighetsklyvning om jag får uttrycka mig lite krasst.

Personligt och transparent, det är så jag tror att man ska arbeta när man är ett mindre företag – det är så vi själva som kommunikationsbyrå arbetar. Företaget blir mer unikt i och med att vi lyfter fram de som arbetar i företaget. De stora företagen vi nämnde tidigare kanske sållar bort oss direkt, men vi förblir ovetandes om detta, behåller vår självkänsla, och sparar en massa tid som vi annars hade lagt på att försöka få en affär som aldrig skulle bli vår.

Kom ihåg att det är skillnad på att vara personlig och att vara privat. Det är det förstnämnda vi ska satsa och bli bättre på.

Photo: Ryan McGuire

Marcus Törnell är en av delägarna i kommunikationsbyrån Beegleton i Norrköping som arbetar med små och medelstora företags kommunikation och marknadsföring. Marcus har gett sig själv titeln Reflektör i brist på en annan titel som beskriver vad han gör om dagarna, men det handlar till stor del om webbutveckling, grafisk design och att reflektera över sina kunders marknadsföring.