Block ersätter teman

Kundmagneten 1:a avsnittet. Det handlar inte om att bygga en hemsida. Det här är knäckfrågan: Hur får man välbefolkad, alltid uppdaterad webbsida som enkelt ändras av alla i teamet på några minuter?

Vi designers har suttit i många år på supporten för att förstå just denna fråga. De flesta vi har kontakt med vill göra det här:

  • Som marknadsansvarig få koncentrera sig på att skriva innehåll som konverterar
  • Enkelt kunna lägga in detta innehåll (bild och text), men med bibehållen design
  • Bygga, byta och dra runt block för att stämma av och optimera för konvertering och se vad som fungerar bäst över tid.

Block ersätter teman på webben
Vi Snowfire designcommunity har under flera år lyssnat på er och utvecklat ett sätt att enkelt bygga webbsidan med block som bibehåller företagets profil och som blir snyggt varje gång och som vem som helst kan byta och ändra på några minuter. Så här går det till:

Som att bygga med lego

En designstrateg hos oss skapar ditt företags webbsida med designade block med er profil och bjuder sedan in er alla i teamet. Nu kan alla dra runt, bygga sidor och och ändra sidor utan att förstöra den viktiga “profilkänslan”. 


Bygga med ett färdigt tema gäller inte längre

Vi har ända sedan nittiotalet varit vana vid rutiner som att leta tag i “färdiga teman” som vi kan installera och byta färger och lägga in egna bilder och texter. Det ser oftast snyggt ut och blir billigt men det finns fallgropar. Fler än du och ditt företag kan ha valt samma tema, din profil blir ofta “mainstream” och det är lätt att inse att företaget inte får den visuella kraft som behövs för att synas i bruset.

Under senare år så har därför marknaden tagit tematänket ett steg till. Vi kan med så kallade “designlager” nu även designa ovanpå dessa teman själva. Någon med känsla för design kan ändra om på temat så att det blir mer eget och följer företagets profil, vilket är guld för synligheten. Men har vi gjort det enklare? Är det bara en person som skall kunna uppdatera webbsidan?

Att skapa en webbsida blir allt enklare. Men de flesta glömmer kärnfunktionen med webbsidan. Det vi egentligen behöver är en webbsida (ett affärsnav) som kan hållas uppdaterad kontinuerligt, där fler i teamet kan känna ägandeskap och byta innehåll över tid. Det är först då vi börjar se effekterna.

Följande är låsningarna som vi får höra från de som kommer till oss:

  • Vi är låsta av att bara en i teamet har lärt sig tekniken och kan uppdatera webbsidan
  • Mitt marknadsteam fastnar med att designa rutor och rubrikstorlekar istället för att skriva content. 
  • Vår VD gillar att “designa” själv och förstör företagets profil och unikitet. Sidorna ser helt olika ut varje gång. 
  • Det är helt enkelt för bökigt att ändra i temat 
  • Det är utländskt och jag har ingen att fråga

Är det här något du känner igen dig i. Ta gärna kontakt med någon av oss så får vi berätta hur vi kan hjälpa dig. Här jobbar vi Tillsammans"

“Tillsammans” skiljer Snowfire från 
alla andra webblösningar

Marknadsteamet skriver rubrikerna till 100-tals landningssidor med de unika, designade CTA-blocken. Den growth-ansvarige lägger upp SEO-texter på samma landningssidor och håller koll på effekten. 

Ekonomichefen godkänner intäkter från webbshoppen eller senaste eventet som skickades rakt in i bokföringssystemet och den socialmedia-ansvarige postar sitt blogginlägg med video.

Vi har de tre sista åren byggt om vår Snowfireplattform från grunden. Vi kommer i en minikurs med en serie artiklar att gå igenom de största förändringarna vi har byggt in i Snowfire Magnet (vår nya webbplattform som vi börjar rulla ut under hösten 2020) och som påverkar effektiviteten med att ha och driva en webbsida. 

Kursen är helt gratis och ger en fördjupad bild av vilken nytta en webbsida faktiskt kan göra för ditt företag. Vi kommer att visa hur du optimerar din egen webbsida och får fler kunder på kuppen. Vi lovar att du kommer att bli förvånad över hur lätt det egentligen är.

I avsnitt 2 skall vi kika på de tre viktigaste sakerna du inte får missa att ha med på din sida. 

Kundmagneten - 10 steg till bättre affärer

  1. Block ersätter teman
  2. Tre saker du inte får missa på din webbsida
  3. Jobba mer effektivt som team på webbsidan
  4. Samla in e-postadresser och bygg unika formulär
  5. Hjärtat i kundmagneten - leadsgeneratorn
  6. Skapa en kundresa och konvertera fler kunder
  7. Så här skapar du en community och tar betalt
  8. Skapa event, kurser och webinarier som konverterar
  9. Designarnas oslagbara tips på konvertering
  10. Sökoptimering och Growth

Jag vill vara med på kursen.

Ditte Hammarström har en bakgrund som Art Director på reklambyråer både i Sverige och utomlands. Hon älskar användardriven design och mår bra i hjärtat när hon hjälper företagare att lyckas online. Ditte är en av grundarna bakom Snowfire designcommunity där reklambyråer och utvecklare samarbetar via Snowfire för att ge företagare som vill växa snabbt på nätet en skräddarsydd service direkt i företagarens egen hemsida.