Conversion Jam - Scandinavia's Growth Event

Utvald Snowfire-webbsida: www.conversionjam.com
CJAM har funnits som produkt i ett decennium, och brukar samla närmare tusen deltagare, primärt från Norden. Läs om hur designern Alena Eickhölter från Tyskland uppdaterade logotype och profil för eventet.

Eventet var från start inspirerat av “jam sessions” och en slags underground movement som samlade inbitna experter, eller vad vi skulle kunna kalla “sköna nördar”. 

Det är också något som speglats i designen - som alltid känts långt ifrån “byråproducerad”. Ambitionen i år var en uppdatering mot en renare sajt och känsla utan att tappa identiteten. Vi vill behålla ett mått av vad jag kallar för “the fun nerdy factor”.

För mig är användarupplevelsen styrande. Jag vill undvika att addera designelement utan ett specifikt syfte. Jag vill bygga in motivation och minska eventuell friktion. Det ska vara okomplicerat att navigera på sidan - oavsett om det handlar om att kika på agendan eller slutföra ett biljettköp.

Min bakgrund skiljer sig möjligen något från andra designers. Jag har läst sociologi vid Bielefeld, ett universitet med tydlig profil av högkvalitativ, researchorienterad undervisning. Mitt fokus på research har hängt med sen dess och påverkat mitt arbete som designer. På Conversionista arbetar jag med kollegor från många olika discipliner där kunskapsdelning är nyckeln i framgångsrika projekt.

Så varför ska man köpa en biljett till Conversion Jam?

Talarna är verkligen top-notch. Jag har inte sett något annat Europeiskt event som levererar CRO på samma nivå. CJAM har också lyckats behålla en nördig, skön och lite lagom relaxed atmosfär. För Conversionista är dagen något av en kulturbärare.