Filformat för loggor på webben

Är du en lycklig ägare till en logga och vill lägga upp den på din webbsida men känner dig osäker på vilket format som passar bäst? Vi skall försöka reda ut begreppen om de olika filformaten nedan. 


Vilket format har din logga nu?

Logotyper är gjorda I vektorformat. De är uppbyggda av vektorer, en typ av matematiska linjer. Detta gör att de är skalbara. De är lätta att skicka och kan alltså vara mycket små I filstorlek men kan skalas upp och appliceras för att täcka husväggar. Vektorlogotyper byggs i speciella program exempelvis adobe illustrator, Sketch eller Figma. De har ändelser som .ai, .svg eller .eps.

Vektoruppbyggda logotyper ska inte förväxlas med bildloggor gjorda i program som photoshop där bilder byggs upp via pixlar. Dessa är inte skalbara och det går alltså inte att förstora en redan satt storlek utan att försämra kvaliteten. Dessa bildloggor blir oskarpa vid tryck men fungerar ok i 1:1 på webben. Bilder uppbyggda av pixlar har format som slutar på .tiff .eps .psd .jpeg .png eller gif. 

Vad skall loggan användas till?

Vill du lägga upp en logga på din webbsida så använd dessa filformat: png eller jpeg (förkortas jpg). Kanske finns din logga redan sparad i ett antal olika format färdiga för webben och du behöver bara välja rätt i den mapp som din reklambyrå har gjort i ordning åt dig. Om inte så behöver du ett bildbehandlingsprogram som exempelvis photoshop. Välj “spara för webben”. De olika formaten har alla sina olika för- och nackdelar:

Png

Ett av de bästa valen till logotyper på webben. Här sparas loggan med en transparent bakgrund. Png är toppen när man vill lägga upp sin logga på en flerfärgad bakgrund på en webbsida, i en powerpoint eller i ett word-dokument. Tänk på att loggan sparas som bild och kan alltså inte förstoras med än sin ursprungliga storlek.

SVG

Scalable Vector Graphics (SVG) är det format som mer och mer börjar ta över på webben. Här kan vi alltså spara en vektoruppbyggd bild vilket är perfekt när man jobbar med logotyper och kanske framförallt ikoner. SVG-filer är skalbara vilket underlättar enormt när man jobbar med responsiv webbdesign. SVG-filer går även att animera, är sökbara och indexerbara vilket är viktiga fördelar. Nackdelen med SVG.s är möjligen att det lätt blir lite tyngre än annan vektorgrafik eftersom alla detaljer ritas ut och sparas med.

Jpeg

Jpeg är perfekt för bilder och är det format som de flesta känner till. Här sparas även bakgrunden med så det är inte att rekommendera om du vill kunna lägga upp loggan på flera olika typer av bakgrunder. Fördelen med en jpeg är att den tar upp mindre megabyte (mb) än t ex png. Nackdelen med en jpeg är att varje gång bilden sparas om så försämras kvaliteten.

Gif

Gif är bra om du har en logga I bara några färger. Fördelen med gif är att det blir få megabyte (mb) eftersom formatet komprimerar bilden till en palett med maximalt 256 färger. Innan png kom så var gif det enda sättet att få en logga med transparent bakgrund. Det är dock lite trix att få det snyggt. Gif lämpar sig bäst om du skall göra en liten favicon för webbplatsen eller behöver en logga I animerad annons som inte får ta för mycket megabyte (mb). 



Ditte Hammarström har en bakgrund som Art Director på reklambyråer både i Sverige och utomlands. Hon älskar användardriven design och mår bra i hjärtat när hon hjälper företagare att lyckas online. Ditte är en av grundarna bakom Snowfire designcommunity där reklambyråer och utvecklare samarbetar för att ge företagare som vill växa snabbt på nätet en agil service direkt i företagarens egen hemsida.