För att synas i bruset behöver ditt företag en profil, alltså en logga och en tonalitet som överensstämmer med målgruppen. Det är enkelt att lägga upp en hemsida men lika viktigt är att ta reda på varför och vad man ska ha hemsidan till. Att bara finnas till på nätet ger endast blygsamma effekter.
Vem vill du locka till dig?
Alla företag behöver en logotype och en tonalitet som ska finnas i samma form på webben och i print för att starkt och enhetligt bygga företagets varumärke. Om man inte är duktig själv, är A och O att ta hjälp av en reklambyrå eller en grafisk formgivare för att skapa en design och tonalitet som attraherar rätt målgrupp. De hjälper dig med att hitta vad din kundgrupp attraheras av och det hjälper framförallt dina kunder att hitta dig.
Att design är viktigt betyder inte att alla företag ska ha den snyggaste och mest moderna designen utan det handlar snarare om att ditt företag ska ha en design som utstrålar vad ditt företag säljer eller gör. Rent konkret betyder det att ett företag som säljer lågprisprodukter behöver en grafisk profil som utstrålar prismedvetenhet osv.
Företag som har gjort varumärkesjobbet rätt springer snabbt om sina konkurrenter. Min erfarenhet är tyvärr att många företag inte tar sig tid att göra ett ordentligt grundjobb när det arbetar fram en profil för sitt företag, och det är synd, för det lönar sig att lägga en genomtänkt grundplatta för ton och färg i profilen. Detta är en av de bästa investeringarna som du som företag kan göra för utan riktning tar man inte plats på nätet. En ordentligt utarbetad plan för att arbeta med form och färg är nyckeln till att bli riktigt vass på internet och snabbt börja tjäna pengar.