Att designa en webbsida idag är helt annorlunda än för bara något år sedan. Din webbsida läses på mängder av olika skärmar. Det kan vara PC, Mac, iPhone, Android, BlackBerry, iPad, TV eller något helt annat. Därför är det av största vikt att inte anpassa din webb för en speciell telefon eller datormiljö. Det är detta som Responsive design låter oss göra.
Vad är då skillnaden på en app, mobilwebb och en webbsida med responsive design? Ett enkelt svar är att en sida med responsive design alltid endast har en och samma länk. Säg t.ex. att du säljer hörlurar och att en av dina produkter heter "Koss Porta Pro". Adressen blir då www.ditt-företag.com/hörlurar/koss-pro. När Google söker av din sida förstår sökmotorn att sidan handlar om "Koss Porta Pro" och lägger med den i sökresultatet.
Jag som googlar på "Koss hörlurar" med min iPhone klickar självklart på samma länk och tas då till samma sida, nu självklart optimerad för min iPhone, men det är fortfarande samma sida.
Har du en vanlig webbsida plus en mobil webbsida har du istället två länkar. Google värderar det som två separata sidor som egentligen handlar om samma sak, vilket resulterar i att sökmotorn tycker sämre om din sida som helhet p.g.a något de kallar för duplicerat innehåll.
Två länkar försämrar också upplevelsen för användaren. En mobilsurfare som mailar/tweetar/facebookar länken sprider din mobila webbsida även till de som sitter på en stor skärm.
Att ha en app gör informationen onåbar och osökbar från webben. Det kräver också att din användare går in i en App Store, söker efter ditt företag, hittar, laddar hem, skriver in sitt lösenord och startar appen. Jämfört med att bara skriva in www.ditt-företag.com
Responsive design handlar om att visa din sida på det absolut bästa sättet för din besökare – inte att skapa flera olika webbplatser med liknande innehåll.