Restaurangen öppnade under pandemin - nu är varumärket större än de själva

Erik Isaksson och Pierre Gustavsson öppnade Restaurang Signatur våren 2020. Allt började i den tuffaste av tider och nu är restaurangen i princip alltid fullbokad. Vad är framgångsreceptet?

Utvald snowfirewebbsida: Signatur Vin & Bistro

Genomtänkt hemsida

Giggi Sundler på Becc Design Studio som förädlade deras hemsida och varumärke berättar:
 
- När jag träffade Pierre och Erik så hade de redan en tydlig logotype och en landningssida. Men för mig är en genomtänkt webbsida en av de viktigaste funktionerna i ett företag. Ska man bygga ett starkt varumärke så behövs en bredare plattform. 

Jag brukar jämföra besökare med fallskärmshoppare. Bygger du en vanlig hemsida så har du ett litet kryss att landa på. Här tänker vi större och du får en hel fotbollsplan som du kan landa på. Vi skapar en större träffyta. 

Hur skapar man ett starkt varumärke?

Det handlar om Pierre och Erik, fortsätter Giggi. Att bygga ett starkt varumärke är att berätta deras historia och följa deras visioner. De vill bli en av de absolut bästa Casual Dining restaurangerna i Skandinavien med hög servicegrad. 

Varför är hemsidan viktig?

Hemsidan är det ställe där du visar din värdegrund. Det är en känsla, en upplevelse. Det du ser på hemsidan är vad du ska möta när du sedan kommer in i restaurangen. För mig är bilderna och förståelsen för dessa avgörande. Bilderna har en sådan oerhörd kraft. Texterna stärker sedan upp bilden.

På Restaurang Signaturs hemsida så berättar filmen på startsidan restaurangens story. I Pierre och Eriks fall så är det Mise en place; allt ska vara förberett för kvällen och preppen är det viktigaste i köket. Vi följer det i vårt berättande. Filmen på startsidan ändrar karaktär medan du som besökare tittar. Du går in när det är ljust, stannar till i köket och när du kommer ut så är det kväll, musik och stämning. Dusk to dawn.

Jag gillar det avskalade och att hålla det rent samtidigt som jag gärna alltid lägger in lite humor i själva hemsidan. Jag har märkt att en glad ton gör att besökare stannar längre på hemsidan säger Giggi.

Jag har jobbat med två olika typsnitt, en Seriff; Libre Caslon Display i rubriker och en Sans Serif, Montserrat i brödtexten. Anledningen är att jag vill göra rubrikerna tydliga mot brödtexten och i samklang med deras typsnitt i logon. Det gör att det blir lättare för den som går in på sidan att hitta rätt och jag guidar dem på sätt vidare. I Snowfire är det enkelt att testa sig fram med olika typsnitt. Det är en sådan styrka att typsnitten är så integrerade.

Hemsidan hålls uppdaterad kontinuerligt

Det viktiga var även att få hemsidan riktigt tillgänglig. Rätt utformad så är hemsidan en levande plats som restaurangpersonalen själva håller uppdaterad. Det är här deras gäster bokar sig och här finns allt vad en besökare behöver veta. Det underlättar för personalen på plats i restaurangen.

Hemsidan ska fungera i alla digitala enheter 

Vi samarbetar i Snowfire Designcommunity så jag har haft experter från Beegleton och Digital Guidance som har hjälpt till i delar. Jag jobbar med de absolut bästa. När det gäller bilder så är det fotograf Tobias Fischer som har filmat och tagit bilder till råmaterialet till hemsidan. Det betyder att vi har samma ton i alla bilder och allt hänger ihop. 

Du har byggt webbsidan i Snowfire Magnet?
 
- Ja, jag vill att de som äger sidan ska kunna ändra enkelt på sidan och känna sig delaktiga. Den är en levande arbetsplats. Kunden äger hemsidan, inte jag som designer. 

Hemkänsla på hemsidan

 – Vi var väldigt ödmjuka när vi startade, berättar Pierre. Jag trodde att en hemsida bara var en hemsida. Utan Giggi hade detta inte hänt. Giggi guidade oss, skrev manus och tog oss till nästa nivå. Som person är han väldigt genuin och äkta när han jobbar. Han satte precis den hemkänslan på hemsidan som restaurangen vill förmedla på plats.

Jag älskar filmen, storyn allt. Nu bygger vi upp en hype och en helhet av dryck, mat, underhållning redan innan man kommer till restaurangen.

Vi har fått sådan fin respons av våra gäster. Hemsidan gör det lätt att boka och allt man behöver veta; specialkost, öppettider, trubadurer, vinlista... ja verkligen allt finns på hemsidan, så vi sparar så mycket tid.

Folk vill komma och hänga hos oss. Vi har hoodies på oss när vi jobbar. Det blev en sådan snackis och alla ville ha våra hoodies, så nu har vi även öppnat en webshop