Utbildning: Användarvänlig webbdesign

Den fem veckor långa kursen "Användarvänlig webbdesign" skapad av Snowfire är en delkurs i den 2-åriga yrkesutbildningen till Frontendutvecklare som hålls på Hyper Island.

Läs hela kursupplägget här:

Designseminarier av:

Vad ska en användare känna? 

Vecka 1
Mycket känsla skapades under första veckan.
Vi fördjupades oss i tvärsnittet mellan design och kod och lyssnade enligt "Snowfire The NUF method"  på varandra innan vi dök ned i våra passioner. David Herron tog klassen med på en kodsession där grafisk design gjordes om till kod. Ditte Hammarström och Emil Sundberg, Snowfire höll en föreläsning om att designa för människor. Vad det innebär och vad som går att göra med webbdesign för att underlätta för en användare. Vi redovisade våra "learnings" i grupper.

Designa och koda block 

Vecka 2
Andrea Helmbolt från Figma HQ visade oss via videolänk från San Fransisco hur Figmateamet strukturerade och byggde Figma.com med "Flegos". Emil Sundberg visade hur man kodar dessa Figmablock så att de är "Snowfire redo" med Tailwind CSS och Farouk Mechedal från Babyshop group visade  de fördomar och fallgropar som man behöver vara medveten om och undvika om man skall skapa riktigt bra design. Denna vecka fick alla studenter även veta vilka "riktiga kunder" som de ska göra jobb för. Vilken veckaaaaa!

Design system

Vecka 3
Webbarkitekt Yuliya Demchenko, från H&M visade på de begränsningar och beroenden att ta  i beaktande när man jobbar med Design System. Med Daan van der Zwaag så fördjupade vi oss i insikterna och itererade vad vi hade lärt oss. Didier Chincholler och UX-teamet från Ericsson avslutade veckan med att visa oss hur man kan hantera stora Design system som används av många i flera olika länder. Som Didier sa:
Good design means good business. I do agree - we all buy with our eyes. Design is key.

Kundprojekt

Vecka 4
Här fick vi tillsammans med Gohar Avagyan från Klarna se deras nya "shopupplevelse" som precis har blivit lanserad i USA. Gohar, tog oss med på  de steg en designer ska tänka på när man designar en app: Building relationships - Instant interaction - Seamless experience - Discover & engage.

Kundleveranser

Vecka 5
Vi fick saker gjorda. Denna vecka levererades alla webbsidor till de externa kunderna (Röda korset, MethodKit, Sniph mfl).
Jonas Brögger från Growth Tribe Academy avslutade vårt sökande på "att förstå våra användare" genom att  föreläsa om "Data driven teams and decisions in the landscape of tomorrow with The T-shaped marketer.  Fem högintensiva veckor där vi har fördjupat oss i "hur design påverkar en användare" är över. Vi kommer att sakna studenterna.

Kursansvarig, Hyper Island:
Patrik Forsberg