Domän till hemsidan

Vad är en domän, varför behövs de och hur skaffar jag egen domän eller en e-postadress till min hemsida?

Vad är en domän?

En domän är den del av adressen som du skriver in i adressfältet i din webbläsare. T ex www.ditt-företag.se. För att ha en hemsida behöver du ha en domän. 

Tänk dig din hemsida som ditt fysiska kontor fast du nu har flyttat det till webben. Det är ditt digitala affärsnav. Härifrån driver du ditt företag och gör det synligt för dina kunder. Här samlar du på dig leads som blir kunder.

Men för att dina blivande kunder skall kunna hitta till dig behöver du ge dem adressen. Om Snowfire är "själva byggnaden där du har ditt kontor" så är domänen adressen till ditt kontor. Har du redan en domän är den köpt hos en s.k ”registrar”. Vilket kan vara via t.ex Svenska internetstiftelsen som tillhandahåller svenska adresser på webben med ändelsen ".se" men det finns även ändelser såsom .com, .net osv.

Köp din domän hos Snowfire

Nu slipper du krångel med webbhotell som hanterar din domän där det ofta bakas ihop med tjänster du inte behöver.

Hos oss på Snowfire kan du både leta upp lediga domäner och köpa dig de domäner du behöver direkt när du vill börja bygga din hemsida och vi hostar sedan din domän. På det viset samlar vi allt som har med din affärsverksamhet online på samma ställe och samfakturerar. 

Tänk på att domänen är alltid din egen egendom och den kan du flytta med dig när du vill. 
 

E-postadresser till domänen

Om du redan har en domän hjälper vi dig att enkelt koppla den till Snowfire och behöver du sedan e-postadresser så finns det många alternativ att välja på. 

Traditionellt sätt har webhotell erbjudit e-postlådor. Ofta med krångliga gammaldags webbmail eller olika inställningar som behöver göras i Outlook eller Apple Mail. 

Vi rekommenderar att välja en separat e-postleverantör som är 100% fokuserade på att bygga tjänster kring enbart e-post. T.ex Google Workplace för dig som gillar Gmail eller Fastmail/Hey om integritet är viktigt för dig. 

Oavsett leverantör kommer du få egna ”jag@mittföretag.se” eller ”anställd@mittföretag.se”.

Vill du ha hjälp med att komma igång med e-post finns det ett gäng experter i Snowfires community som är redo att hjälpa till.